دامن شلواری ساده در مجموعه سی دی آموزش خیاطی خانم عمرانی

دامن شلواری ساده در مجموعه سی دی آموزش خیاطی خانم عمرانی

 

 

ابتدا الگوی دامن تنگ یا فون را تهیه کرده از خط کمر در قسمت جلو به اندازه ۳/۱ باسن بزرگ برای طول فاق پایین آمده از همان محل به اندازه ۸/۱ باسن بزرگ برای گشادی فاق به طرف راست اضافه کرده به طور مستقیم به لبه دامن وصل می‌کنیم سپس ۲/۱ طول فاق را از پایین به طرف بالا علامت زده به شکل حلال به گشادی فاق وصل می‌کنیم الگوی پشت را هم مانند جلو طول فاق و گشادی فاق را علامت زده منتها طول فاق را نصف کرده به شکل حلال به گشادی فاق وصل می‌کنیم سپس طول دلخواه را روی الگو طراحی نموده برش می‌زنیم.
دامن ۲ کلوشه و یا اولیه
ابتدا دور کمر را تقسیم بر ۳ حاصل آن را تقسیم بر ۲۰ حاصل تقسیم دوم را از حاصل تقسیم اول کم می‌کنیم عدد به دست آمده هر چقدر باشد از گوشه کاغذ داخل شده بعد قد دامن را علامت می‌زنیم پنس کاغذ را از گوشه ۳ بار تا زده قیچی می‌کنیم الگو را روی پارچه دولا برش می‌زنیم.

دامن نیم کلوش به روش آموزش خیاطی آسان

در دامن نیم کلوش حاصل فرمول دامن ۲ کلوشه را ضرب در ۲ می‌کنیم عدد به دست آمده را از گوشه کاغذ علامت زده بعد قد دامن را علامت می‌زنیم بعد کاغذ را مانند دامن کلوش قبلی تا زده قیچی می‌کنیم و روی پارچه ۱ لایی برش می‌زنیم.
دامن ۴ کلوشه یا کله قندی
دامن ۴ کلوشه حاصل فرمول ۲ کلوشه را تقسیم بر ۲ می‌کنیم عدد به دست آمده را از گوشه کاغذ داخل شده بعد قد دامن را علامت می‌زنیم و مانند کلوش‌های قبلی تازه را قیچی می‌کنیم و الگو را روی پارچه ۴ لایی برش می‌زنیم.

کش دوزی برای دامن و نکات مهم آنرا در مجموعه آموزش خیاطی بدون الگو خانم عمرانی یاد بگیرید.

برای کش دوزی در کش‌های خارجی کمر را و برای کش‌های ایرانی دور کمر را منهای ۵ الی ۱۰ سانت می کنیم برای کش دوزی فقط در قسمت پشت کمر ۲/۱ دور کمر را منهای ۲ می‌کنیم و کش را فقط به قسمت پشت می‌دوزیم بعد از رد کردن کش از داخل کمر یا سجاف کش خط وسط کمر پشت را در صورتی که کاملا کشیده شده است چرخ می‌کنیم تا کشش کش برای هر طرف یک کشش مشخص باشد اگر بخواهیم روی کش را چرخکاری کنیم کاملا کش را می‌کشیم و با فاصله‌های نیم الی ۱ سانت چرخکاری می‌کنیم.

دامن پلیسه یا راسته در مجموعه سایت آموزش خیاطی خانم عمرانی

ابتدا دامن شماره ۱ را تهیه کرده ساسون‌ها را با هم جمع کرده و یادداشت می‌کنیم جمع ساسون‌ها حدود ۱۴ سانت می‌باشد سپس خط کمر را کنترل کرده مثلا کمر ۲ سانت گشاد بوده ۲ سانت را به اضافه ۱۴ جمع ساسون‌ها و اضافی کمر ۱۶ سانت می‌باشد تمام پنس‌ها را از روی الگو پاک کرده سپس عرض کاد را تقسیم بر تعداد پلیسه‌ها در این الگو تقسیم بر ۱۰ عدد پیله می‌کنیم خطوط تقسیم شده (به طور مستقیم به سرتاسر الگو وصل می‌کنیم و شماره‌گذاری می‌کنیم حاصل حال مقدار پنس‌ها و اضافی کمر را تقسیم بر تعداد پلیسه‌ها عدد به دست آمده را نصف می‌کنیم حاصل آن هر چقدر بود روی خط کمر از کنار پلیسه‌ها به طرف راست علامت زده به همان مقدار هم به طرف چپ علامت زده پنس‌های جدید را تا باسن بزرگ وصل می‌کنیم مقدار پنس پلیسه اول را آخر نصف می‌شود. پلیسه، را قیچی کرده به طوری که پنس‌های جدید دور ریخته شود در روی پارچه دولا ازومان داده برش می‌زنیم.

طرز دوخت دامن پلیسه و روش های جدید دوخت را در آموزش خیاطی مبتدی خیاطی خانم عمرانی فرا بگیرید.

مقدار پارچه لازم برای دامن پلیسه برای دور باسن طرح‌های ۱۰۰ عرض ۱۵۰ دو قد دامن مورد نیاز می‌باشد یعنی ۵/۱ برای دو باسن فرضی ۱۰۰ عرض ۱۲۰ و ۳ قد دامن برای دور باسن فرضی ۱۰۰ پارچه عرض ۹۰ و ۴ قد دامن مورد نیاز می‌باشد در واقع بر ملاک دور باسن تهیه می‌شود که این مقدار پارچه باید ۳ برابر باسن بزرگ باشد پارچه‌های مناسب برای دامن پلیسه آلپاگان- تریگال- ازاع فاستونی‌ها- پارچه‌های چهارخانه- کرپ- و پارچه‌هایی که از نظر اتوگیری کاملا مناسب باشد بعد از تهیه پارچه ابتدا باید سر کج پارچه را رفع بکنیم در پارچه‌های بافت خارج مثل فاستونی‌ها و مقدم‌ها توسط نخ کش کردن سر کج پارچه را رفع می‌کنیم. ولی در پارچه‌های بافت ایران پارچه را به تعداد قدهای مناسب تا کرده از دولای بسته پارچه با متر و صابون به اندازه لبه دامن پایین آمده علامت می‌زنیم. حال این خطوط کشیده شده را کاملا قیچی می‌کنیم بعد دامن را به تعداد قدهای مناسب از همدیگر جدا می‌کنیم. درزهای ترکی دامن را به همدیگر چرخ کرده یک درز را باز می‌گذاریم حال لبه دامن را هم چند قدی که بود ابتدا پاک دوز یا سردوزی می‌کنیم حال با فاصله ۵/۰ الی ۱ سانت از سردوز پایین آمده همانطور که پارچه یک لا می‌باشد یک چرخ کاری معمولی کل لبه دامن را انجام می‌دهیم- حال لبه دامن را با زاپاس ۵- ۳ سانت داخل قرار داده یک نخ از تارهای پارچه را نخ از بخیه‌های چرخ گرفته کل لبه دامن را پس دوزی می‌کنیم بعد از پس دوزی لبه دامن کاملا اتوکشی می‌شود. حال موقع قرار دادن الگو روی پارچه می‌باشد. پارچه را کاملا دولا تا کرده از سمت دولای بسته الگو را به ترتیب قرار می‌دهیم اولین اوزمان کاملا به اندازه عرض الگو می‌باشد مابقی اوزمان‌ها ۲ برابر مقدار عرض الگو می‌باشد یعنی اگر الگو به عرض ۵ سانت باشد اولین اوزمان روی پارچه ۵ سانت می‌باشد ولی مابقی اوزمان‌ها ۱۰ سانت می‌باشد اوزمان‌ها را روی پارچه از باسن بزرگ تا لبه دامن سانت می‌زنیم- آخرین اوزمان مانند اولین اوزمان کاملا به اندازه الگو می‌باشد حال دور تا دور الگو را کوک شل می‌زنیم.

 

خرید آموزش خیاطی , خرید آموزش خیاطی سیما عمرانیخرید پستی آموزش خیاطی خانم عمرانی , آموزش خیاطی خانم سیما عمرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *