اسپیسر بتن پلاستیکی (قسمت دوم)

 

اسپیسر بتن پلاستیکی (قسمت دوم)

 

اسپیسر بتن دارای انواع مختلفی است، به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم :

 

اسپیسر گرد دیوار :  اسپیسر گرد دیوار که نام های دیگری همچون اسپیسر خورشیدی یا چرخشی دارد برای انواع سطوح عمومی مانند دیوار ، ستون و مقاطع مدور به کار می رود. . تعداد استفاده شده از این اسپیسر در ستون هایی با ارتفاع ۳ متر، ۱۶ عدد و در ارتفاع بالاتر ۲۴ عدد و در هر متر مربع از سطح دیوار ۳ عدد می باشد. همچنین از این اسپیسر بتن در انواع بتن های پیش ساخته استفاده می شود.

{تصویر یک}

 

اسپیسر دو شبکه : این اسپیسر مقاومت بسیار بالایی دارد، بر اساس ضخامت سقف انتخاب می شود و میتواند بار نقطه ای تا ۳۰۰ کیلوگرم را تحمل کند. دردال های بتنی و کف ها مورد استفاده قرار می گیرد . این اسپیسر دارای دوتکه  نری و مادگی است که قسمت مادگی یا پایه جهت ایجاد پوشش ۲۵ – ۳۰ میلی متری مناسب است و قسمت نری هم در سایز های ۹۰ الی ۱۵۰ میلی متر است. تعداد مورد  استفاده از این اسپیسر ها در هر متر مربع ۴ عدد است .

{تصویر دو}

 

اسپیسر هارد : اسپیسر یا فاصله نگهدار هارد در سازه های سنگین مانند فوندانسیون ، تیر های سنگین و کف کاربرد دارد . این اسپیسر میتواند بار را تا ۲۷۰ کیلو گرم تحمل کند و برای میلگرد تا قطر ۳۲ پیش بینی شده است.

{تصویر سه}

 

اسپیسر سبک :این اسپیسر توان تحمل حداکثر ۲۵ کیلو گرم بار نقطه ای را دارد و با استحکام مناسبی که دارد برای استفاده در سازه های سبک ، سقف های کامپوزیتی ، قطعات پیش ساخته بتنی که قطر میلگرد آن ها به ۱۶ میلی متر نمی رسد، مناسب است. میتوان در هر متر مربع ۴ عدد از اسپیسر سبک استفاده کرد .

{تصویر ۴}

اسپیسر متوسط : در سازه هایی مانند تیرها، پوترها و کف سازی های نیمه سنگین که وزن متوسط دارند و قطر میلگرد آنها ۱۰ الی ۲۰ میلیمتر است، کاربرد دارد. این اسپیسر ها با استحکام بالایی که دارند می توانند ۱۵۰ کیلوگرم بار نقطه ای را تحمل کنند. در هر متر مربع ۴ عدد اسپیسر متوسط به کار می رود.

 

اسپیسر سنگین :  از اسپیسر سنگین در کف سازی های سنگین مانند فندانسیون و تیر و شناژ که قطر میلگرد آن ها بین ۱۸ الی ۲۳ میلی متر است استفاده می شود.  مقاومت آن بسیار بالاست و توان تحمل بار نقطه ای تا ۲۷۰ کیلو گرم را داراست.

{تصویر ۵}

 

اسپیسر گیره دار : این اسپیسر ها دارای گیره هستند که این گیره ها باعث می شوند سایر میلگرد ها در محدوده معین و خاصی، محدود شوند .همچنین در عملیات بتن ریزی بدون حرکت می ماند و نصب آن بسیار راحت است.

{تصویر ۶}

 

اسپیسر بدون گیره : طراحی این اسپیسر ها به این صورت است که تماس بسیار کمی با سطح قالب دارد و به دلیل جنس پلاستیکی که دارد جلوی  نفوذ عوامل خورنده را می گیرد. اسپیسر های بدون گیره هنگام نصب چرخش دارند و اگر نیاز به پایداری آن ها وجود داشته باشد می توان از قلاب سیمی استفاده کرد.

 

اسپیسر ترکیبی : برای بهره‌مندی همزمان از ویژگی های چند اسپیسر، می توان چند مدل را باهم ترکیب کرد که اسپیسر ترکیبی نام دارد. اسپیسر دوبل ۳۰ – ۱۰۰ نمونه ای برای این مدل است که در ایجاد پوشش بتنی مش های زیرین در ارتفاع ۳۰ میلی متری و نگهداری مش های بالایی در ارتفاع ۱۰۰ میلی متر در شبکه های دو مش کاربرد دارد.

 

اسپیسر کف :  این اسپیسر با توجه به شکل هندسی خاصش توان تحمل ۳۰ کیلوگرم‌ بار در یک نقطه را دارد و

در فندانسیون ها و کف های سنگین با سایز میلگرد بین ۸ تا ۳۲ مورد استفاده قرار می گیرد. در سایز های ۲٫۵ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷٫۵ ، ۱۰ میلی متر موجود است.

{تصویر ۷}

 

اسپیسر تیرچه : از این اسپیسر برای پوشش بتن و ایجاد فاصله مناسب عرضی در میلگرد های طولی می شود. این اسپیسر همانطور که از اسمش پیداست مخصوص تیرچه است و با فاصله ۲۰ سانتی متر از ابتدا و انتهای تیرچه، در هر ۵۰ سانتی متر یک عدد از این اسپیسر قرار می گیرد.

{تصویر ۸}

قالب فلزی بتن در  http://fidarfoolad.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *