تاریخچه فرآیند گالوانیزه

 

تاریخچه فرآیند گالوانیزه

 

پوشش ورق های گالوانیزه راه حل مناسبی برای زمان خوردگی هایی  است که براثر عوامل محیطی روی فولادها ,سبب ایجاد حبابها و در نهایت ترکیدن و پوسیدگی و پوسته پوسته شدن سطح انها می شود, می باشد.

 

 

محافظت فولاد در برابر خوردگی با استفاده از لایه هایی که دارای اندازه مولوکی می باشند واز روی – اهن تشکیل شده اند انجام پذیر است. این لایه ها به طور متالوژیکی برر روی فولاد موردنظر نشسته و با ایجاد پوشش مانع از خوردگی های احتمالی می شوند.

فرو بردن آهن در مذابی از روی  در سال ۱۷۲۴ باعث ایجاد ایده ای برا ی ابداع ورق های گالوانیزه در شخصی به نام ملوین که تابعیت فرانسوی داشت, گردید. سالها بعد دانشمند فرانسوی دیگری به نام سورل در سال ۱۸۳۶ با انجام تمیز کردن آهن با اسید سولفوریک و فرو بردن آن در فلاکس کلرید آلمونیوم و سپس پوشش دهی آن با روی,  توانست ورق های گالوانیزه فولادی را باروش ابداعی خود خلق نماید.

تاریخچه تولید و خلق ورق های گالوانیزه بین صدها آزمایش و فرایند گالوانیزه به ۱۴۰ سال پیش برمی گردد که بیانگر موفقیت تجاری و تولیدی ورق های فولادی گالوانیزه می باشد.

غوطه وری گرم در گالوانیزاسیون

از گفته های بالا و همچنین روش دانشمندان شیمی فرانسوی می توان دریافت که از عمل غوطه ور کردن آهنی که با روی پوشش دهی شده است در حمامی حاوی روی مذاب می توان به ورق های گالوانیزه رسید . به این عمل غوطه وری گرم در گالوانیزاسیون گفته می شود.

از مزایای بارز روش مذکور می توان به سادگی انجام آن نسبت به سایر روش های محافظت از خوردگی اشاره نمود.

بسته به میزان پوشش دهی فولادها با روی و همچنین شرایط آب و هوایی می توان میزان مقاوت در برابر خوردگی راتعیین نمود.

با استفاده از پوشش کویل و همچنین رنگ کردن آنها می توان مقاومت نسبت به خوردگی را در ورق های گالوانیزه تا حدی افزایش داد.

بهترین و کاربردی ترین روش در برابر خوردگی , روش غوطه ور کردن گرم می باشد که به زمانهای  بسیار دور برمی گردد که به محافظت مرزی به دلیل ایجاد یک لایه الکترولیت برای جلوگیری از خوردگی نیز شهرت دارد.

مقاومت در برابر ساییدگی و همچنین حالت چسبندگی این لایه به فلز , از ویژگی های بارز لایه الکترولیتی است که در بالا به آن اشاره نمودیم.

لایه محافظ که در فرایند گالوانیزه از آن استفاده می گردد نسبت به فولادی که زیر ان می باشد , آند می باشدکه در نهایت جزئی از فولاد می شود زمانی که روی با محیط اطراف خود در حال واکنش است  پوشش ورق های گالوانیزه نیز در حال تغییرات پیوسته می باشد.

محافظت از زیر لایه توسط پوشش روی به دوروش صورت می گیرد:

• بین پوشش ورق فولادی  و همچنین زیر لایه که بعنوان محافظ کننده است یک نوع پیوند از جنس متالورژیکی تشکیل می گردد.

• پوشش روی از زیر لایه برای جلوگیری از صدمات و خوردگی  محافظت کرده و در نهایت خود را فدا می کند تا آسیبی به زیر لایه وارد نگردد.

• (تصویر۲)

دلایل استفاده از گالوانیزه برای محافظت آهن و فولاد

• سادگی تعمیرات و نگهداری

• سادگی و راحت انجام شدن آن و همچنین استفاده راحت از کاربرد های گالوانیزه

• هزینه پایین و مقرون به صرفه بودن

ضخامت پوشش های گالوانیزه

این نوع از ویژگی توسط گالوانیزه کنندگان تعیین می گردد که حداقلی هایی برای ان می توانند در نظر بگیرند.

مهمترین  عوامل برای تعیین ظاهر و ضخامت پوشش گالوانیزه

اولین مرحله ترکیب شیمیایی فولاد می باشد . در مرحله دوم  به بررسی شرایط سطحی می پردازند. قبل از گالوانیزه و مراحل آن روی فولاد کار سرد را انجام می دهند که این در مرحله سوم می باشد. در مرحله چهارم مشخص می کنند چه زمانی فولاد را در حمام باید غوطه ور کرد.مرحله پنجم زمان خروج ان را از حمام  مشخص می کنند. در مرحله ششم متالوزیک فرایند گالوانیزه  صورت می گیرد و آخرین و هفتمین مرحله میزان سرد کردن ورق های گالوانیزه و نرخ آن می باشد.

(ظاهر و ضخامت  ورق های گالوانیزه در میزان ترکیب شیمیایی سیلیکون و فسفر در ان تاثیر گذار است و اگر ازمیزان معینی تغییر کند در ضخامت فولاد تاثیر می گذارد.

ضخامت پوشش ورق های گالوانیزه از عناصری چون کربن و منگنز و سولفور کمترین تاثیر را می گیرد.

کلمات کلیدی : ورق , ورق های گالوانیزه, پوشش گالوانیزه, گالوانیزه, غوطه وری, فرایند گالوانیزه

از دیگر مقالات ما بازدید نمایید :

قالب فلزی بتن , داربست مدولار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *