ضروریات ساخت روف گاردن

 

طراحی روف گاردن از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در صورت طراحی روف گاردن به صورت درست از وارد شدن صدمه به بخش های پایینی ساختمان جلوگیری خواهد شد.

آشنایی و بررسی دقیق طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن از جمله مهمترین عواملی است که در هنگام ساخت روف گاردن باید به آن توجه شود چرا که طراحی آن باید به گونه ای بوده باشد که هیچگونه صدمه ای به طبقه ی پایینی وارد نکند. روف گاردن ها در انواع تیپ ها ارائه شده اند که قیمت هر یک نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع پرداخته ایم:

طراحی روف گاردن

روف گاردن

روف گاردن به سرسبزی و گل و گیاهی اطلاق می شود که در سطحی بالاتر از زمین قرار گرفته باشد. در ساخت روف گاردن باید موارد زیادی را رعایت نمود که مسلما نیازمند طراحی خواهد بود چرا که یک اشتباه ممکن است خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. زیر سازی گاردن روف از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چرا که در صورت آبیاری گل و گیاه نباید هیچگونه آسیبی به طبقات پایین وارد شود. روف گاردن ممکن است از چند گلدان گل و گیاه شروع شود و تا کاشت گیاهان به اندازه پارک ها ادامه یابد. گاردن روف برای افرادی مناسب خواهد بود که قصد داشتن فضای سبز بر روی پشت بام خود دارند. زیرسازی و تعبیه ی خروجی آب مهمترین مولفه در ساخت روف گاردن می باشد. یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه نمایید مطلع شدن از تحمل سازه ای می باشد و بار وارده نباید آسیبی بر آن وارد نکند.

روف گاردن

طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن را باید به افراد حرفه ای و متخصصی بسپارید که اطلاعات کافی در این زمینه دارند. سپردن طراحی روف گاردن به متخصصین مزایای بسیاری دارد که از جمله این مزایا می توان به زیباتر شدن و طراحی دقیق آن اشاره کرد. طراحی روف گاردن باید به صورتی باشد که پشت بام شما را همانند سطح حیاط نشان دهد. البته رووف گاردن ها به دلیل متنوع بودن در طراحی نیز تفاوت خواهند داشت. مراکز طراحی روف گاردن بسیاری در سطح شهرها فعالیت می نمایند که بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

همچنین می توانید طرح مورد علاقه ی خود را پیشنهاد نمایید که سبب اختصاصی سازی طراحی روف گاردن خواهد شد. مسئولین شرکت های طراحی قبل از شروع عملیات اقدام به بازدید کامل از مکان نموده و پس از هماهنگی و مشاوره با کارفرما شروع به طراحی خواهند نمود. در حالت کلی طراحی و اجرای روف گاردن در ۵ تیپ انجام می پذیرد که از نظر هزینه ها و همچنین شکل طراحی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. در طراحی روف گاردن معمولا آبیاری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد که توجه بسزایی به آن می شود.

اجرای روف گاردن

مزایای روف گاردن

امروزه ساخت روف گاردن در ایران بیش از پیش رواج یافته است چرا که روف گاردن مزایای بسیاری داشته و در آلودگی هوا می تواند بهترین نقش را ایفا نماید. ساخت روف گاردن در تهران بیشتر از دیگر شهر های ایران دیده می شود چرا که برخی به دلیل زیبایی منحصر به فرد و برخی به دلیل رفع آلودگی هوا اقدام به طراحی روف گاردن می نمایند. از دیگر مزایای روف گاردن می توان به ایجاد یک فضای سبز برای گذراندن اوقات اهالی کل ساختمان اشاره کرد. بسیاری از افراد ساکن طبقه آخر ساختمان از گرمای هوا رنج می برند اما داشتن روف گاردن در پشت بام سبب خنک تر شدن هوای آن خواهد شد.

همچنین روف گاردن سبب کاهش آلودگی های صوتی نیز می شود. طراحی روف گاردن در پشت بام سبب افزایش عمر آن شده و می تواند از بسیاری صدمات وارده به بام جلوگیری نماید. روف گاردن از هدر رفتن آب جلوگیری نموده و سبب صرفه جویی در هزینه های فاضلاب خواهد شد. گیاهان استفاده شده در روف گاردن توانایی جذب کربن و آلودگی های معلق در هوا را دارند که آنها را تبدیل به اکسیژن خواهند کرد.

قیمت روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن

قیمت روف گاردن به عوامل متفاوتی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به نوع طراحی روف گاردن اشاره کرد. قیمت طراحی روف گاردن به ۵ بخش تقسیم می شود که به دلیل تفاوت تیپ های آن می باشد. قیمت تیپ یک که تقریبا ۳۵ درصد بام را پوشش می دهد برای هر متر مربع در حدود ۱۹۰ هزار تومان هزینه بر خواهد بود. در طراحی تیپ ۲ از درصد شن استفاده شده برای تزیین کاسته شده و به فضای سبز آن افزوده شده است که قیمت تقریبی آن ۲۴۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع می باشد. در تیپ ۳ تقریبا حدود ۸۰ درصد بام را تنها فضای سبز پوشش می دهد و مقدار کمی از سایر اقلام مشاهده خواهد شد که هزینه تقریبی آن به ازای هر متر مربع حدود ۲۹۰ هزار تومان خواهد بود. تیپ ۴ به تیپ رویایی معروف می باشد و زیبایی خاصی خواهد داشت که بام شما را با فضای سرسبز و آلاچیق تزئین خواهد نمود. قیمت این تیپ حدود ۳۴۰ هزار تومان به ازای هر متر می باشد. تیپ ۵ به تیپ لاکچری معروف است و منظره ای بسیار زیبا خلق خواهد نمود که هزینه آن به ازای هر متر مربع حدود ۵۸۰ هزار تومان می باشد.

روف گاردن در ساختمان از ترندهای نوین معماری در سال های اخیر است. با روف گاردن در ساختمان ساکنان به فضایی سبز و دلنشین در محل زندگی شان دسترسی دارند.

روف گاردن در طراحی های نوین شهری

روف گاردن در ساختمان ترندی نوین در عرصه معماری و طراحی بناها و مجموعه ها است. گاردن روف در واقع استفاده از محیط بام ساختمان برای فضای سبز، گل و گیاه و در صورت لزوم آب نما، یا تجهیزات باربکیو است که مزایای بسیاری برای کل بنا و البته فضای شهری دارد. در این نوشتار با طراحی روف گاردن، ساخت روف گاردن، مزایا و استانداردهای رووف گاردن در ساختمان آشنا خواهیم شد.

روف گاردن چیست؟

اجرای روف گاردن در واقع طراحی بام ساختمان برای فضای سبز است. در این فضا با اصول مهندسی محیطی مناسب برای پرورش گیاه و انواع گلدان فراهم می شود. تاریخچه گاردن روف به کشور آلمان بازمی گردد و تقریبا تمام بناهای این کشور روف گاردن دارند. به مرور این ترند ساختمانی جای خود را در معماری پیدا کرد و در آمریکا به طراحی مورد علاقۀ معماران تبدیل شد. یکی از بهترین مثال های رووف گاردن در ساختمان، تالار شهر شیکاگو است که با بهترین اصول مهندسی طراحی شده و دمای ساختمان را حداقل تا ۱۰ درجه کاهش داده است. به همین ترتیب طراحی و اجرای روف گاردن نیز وارد ایران شد، و در حال حاضر شرکت های معماری بسیاری مشغول طراحی روف گاردن در تهران و اجرای روف گاردن در ایران هستند.

ساخت روف گاردن به موارد متعددی بستگی دارد، اما در هر زیست بومی قابل اجرا است و هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد. به زیبایی ساختمان و فضای سبز شهری کمک کرده و مزایایی بسیاری دارد. همچنین روف گاردن در پاسیو و برخی تراس های وسیع قابل اجراست و فضای سبز خصوصی دلنشینی برای ساکنان ایجاد می کند.

اجرای روف گاردن

ضروریات ساخت روف گاردن

یکی از مهمترین مواردی که در اجرای روف گاردن باید در نظر داشت، گیاهان مورد استفاده است. در انتخاب نوع گیاه برای رووف گاردن باید به میزان تابش نور خورشید و آستانۀ تحمل گیاه توجه کرد. فضای روف گاردن در ساختمان نیز می تواند ترکیبی از گل و گیاه با هم باشد. نباید از این مهم غافل شد که آبیاری گیاهان رووف گاردن به صورت اتوماتیک و قطره ای است و باید با دقت بالایی انجام شود تا از آسیب های جدی جلوگیری کند. روف گاردن در ساختمان می تواند همراه با نورپردازی باشد که البته هزینه اجرای روف گاردن را افزایش قابل توجهی خواهد داد. زیر سازی و کف سازی نیز از ضروریات رووف گاردن است. کف سازی می تواند شامل کف پوش هایی از چوب، شن و یا قلوه سنگ باشد. زیر سازی نیز آماده سازی سطوح مختلف را دربرخواهد داشت.

از دیگر ضروریات ساخت روف گاردن تجهیزات آن است که به دلخواه مشتریان می تواند شامل آب نما یا فضای کوچکی از آشپزخانه برای امکانات باربکیو، آلاچیق های چوبی برای استراحت و مواردی از این دست باشد.

اجرای روف گاردن

مزایای روف گاردن

رووف گاردن با ایجاد فضایی سبز و دلنشین، چشم اندازی به شهر و مناظر اطراف می تواند زندگی آپارتمان نشینی را دل انگیز کرده و در عین حال مزایای دیگری نیز دارد. طراحی روف گاردن در مجموع می تواند به محافظت از بام در برابر اشعه خورشد منجر شود و از اتلاف انرژی جلوگیری کند. روف گاردن در ساختمان به کاهش و تعدیل دما در ساختمان منجر شود و اگر در تمامی مجموعه های مسکن شهری اجرا شود، می تواند تا حد زیادی حتی به کاهش دمای شهر نیز کمک کند. طراحی این فضای سبز محیط شهری را نیز دلپسند خواهد کرد.

روف گاردن در ساختمان به افزایش عمر مصالح منجر می شود و هزینه های تعمیراتی را تا حد زیادی کاهش می دهد. از سوی دیگر این فضای سبز، اکوسیستمی مطلوب است، با هدایت آب باران به سمت گیاهان از هدر رفتن آن جلوگیری خواهد کرد، ایجاد اکسیژن را در پی خواهد داشت و در صورت تعبیه فضای شیشه ای می تواند انرژی خورشیدی را نیز جذب کند و حتی مانعی جهت آلودگی صوتی و صداهای اطراف باشد.

قیمت روف گاردن

استانداردهای روف گاردن

قیمت روف گاردن متفاوت است و در عین حال استانداردهای ویژه ای دارد. این ایده ی نو و همه پسند تقریبا در هر زیست بومی قابل اجرا است، اما باید از مصالح تجدید پذیر و البته بومی منطقه استفاده کرد. به این صورت علاوه بر طراحی فضای سبز، پشتیبانی از منابع منطقه نیز انجام می شود. از سوی دیگر باید به جمع آوری آب های جاری توسط زهکشی نیز توجه کرد و استفاده از مواد شیمیایی و آفت کش ها را به حداقل رساند. به این صورت علاوه بر ایجاد فضای سبز شهری به استانداردهای زیست محیطی روف گاردن در ساختمان نیز عمل شده است.

قیمت روف گاردن

در انتها، باید روف گاردن در ساختمان را به عنوان یکی از ترندهای نوین و البته بسیار جذاب معماری و طراحی فضای شهری در سال های اخیر دانست که به زیباسازی مجموعه و ایجاد فضای دلنشین کمک شایانی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *