نقش نورپردازی در طراحی مجتمع تجاری چیست؟

طراحی داخلی تجاری می تواند نقش موثری بر کسب درآمد داشته باشد و از این جهت حائز اهمیت است. در این متن به بررسی طراحی داخلی تجاری می پردازیم.

بررسی دکوراسیون طراحی داخلی تجاری

همانطور که می دانید طراحی داخلی تجاری می تواند از نظر اقتصادی و کسب درآمد تاثیرگذار باشد و به همین جهت بسیار مورد توجه واقع می شود. برای آن که بتوان به نتیجه مطلوبی دست یافت باید از یک اصول حرفه ای پیروی کرد که این اصول را افراد ماهر که در این زمینه آگاهی و تجربه دارند می دانند. در این متن به بررسی طراحی داخلی فضای تجاری می پردازیم.

طراحی داخلی تجاری

برای آن که بتوان یک مجتمع و یک موقعیت تجاری را طراحی کرد باید عوامل مختلفی را مد نظر قرار داد. از جمله این موارد که در طراحی داخلی تجاری موثر و حائز اهمیت است موقعیت و کارایی آن مجموعه می باشد. این یعنی نمی توان هر بخش از مجموعه را به صورت مجزا طراحی کرد و باید کل مجتمع را در نظر گرفت تا مشکلی ایجاد نشود. به طور کلی اگر طراحی داخلی تجاری به درستی شکل بگیرد، می تواند در رونق کسب و کار و افزایش درآمد نیز تاثیر مطلوبی بگذارد.

به همین منظور است که تمامی مجموعه ها و مجتمع های بزرگ از طراحان ماهر و با تجربه کمک می گیرند. همانطور که می دانید امروزه بخش بزرگی از تجارت به رقابت مربوط است و برای آن که بتوان در این زمینه موفق عمل کرد باید در نظر مشتری و مخاطب ها به بهترین شکل دیده شد. با ترفند هایی در طراحی و دکوراسیون می توان علاوه بر جلب توجه مخاطب بر انگیزه مشتری نیز اضافه کرد و همه این موارد به اهمیت طراحی داخلی تجاری اشاره می کند.

طراحی داخلی تجاری

طراحی مجتمع تجاری

طراحی داخلی مجتمع تجاری باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی و چشمگیر بودن به طور کاملا مناسب از تمامی فضا استفاده ای بهینه شده باشد. به طوری که هر بخش مختص به یک قسمت باشد و هیچ فضایی بدون استفاده نماند؛ اما باید دقت داشته باشید که طراحی داخلی مجتمع تجاری نباید مانند دیگر مراکز تجاری باشد و باید کاملا منحصر به فرد و خاص باشد تا بتواند در ذهن افراد ماندگار شود و نشانگر هویت مرکز باشد. بسیاری از مشتری ها تنها با دیدن ویترین و دکوراسیون تصمیم به خرید می گیرند و این موضوع باعث می شود تا درآمد شما با یک طراحی مناسب افزایش یابد.

طراحی داخلی فضای تجاری

عوامل مهم در طراحی داخلی تجاری

عوامل متفاوتی در طراحی داخلی مجتمع های تجاری باید در نظر گرفته شود تا بتوان نتیجه ای مطلوب دریافت نمود. از جمله مواردی که در طراحی داخلی با بهره گیری درست می تواند تاثیرگذار باشد نورپردازی است. با یک نورپردازی اصولی می توان توجه مشتری را به محصولات و وسایل جلب نمود و از این طریق گام مهمی در زمینه رونق کسب و کار برداشت. اگر از یک نورپردازی درست استفاده نشود، ممکن است که محیط برای مشتری کوچک و دلگیر نشان داده شود و همین موضوع باعث خستگی چشم و روح شده و از خرید اجتناب کند؛ اما به غیر از نورپردازی استفاده درست از رنگ ها در دکوراسیون نیز می تواند موثر عمل کند. برای این کار بهتر است از رنگ های مد روز و مدل سال بهره مند شوید و همچنین رنگ هایی در طراحی داخلی به کار ببرید که قابل توجه باشد و نظرها را به خود جلب کند.

طراحی مجتمع تجاری

کیفیت مواد در طراحی

به طور کلی در طراحی داخلی پاساژ نباید کل توجه ها به ظاهر باشد و باید به کیفیت موادی که در طراحی به کار برده می شود نیز دقت نمایید؛ زیرا بعد از طی شدن مدت زمانی اگر از مواد مرغوبی استفاده نشده باشد آن زیبایی اولیه را نیز از دست می دهد و ظاهری فرسوده به خود می گیرد. این موضوع علاوه بر این که باعث می شود زیبایی دکوراسیون داخلی تحت تاثیر قرار بگیرد هزینه ها را نیز افزایش می دهد؛ زیرا باید بعد از مدتی نسبت به تعویض آنها نیز اقدام کرد؛

اما باید دقت داشته باشید که بودجه ای که برای طراحی داخلی تجاری در نظر گرفته اید نیز مهم است و باید در هنگام خرید مواد مورد نیاز، برای طراحی داخلی تجاری به آن دقت کنید. برای این که بتوانید بهترین مواد را با بهترین کیفیت و کارایی مناسب برای طراحی داخلی تجاری تهیه نمایید بهتر است که از افرادی که در این زمینه مهارت و تجربه کافی دارند کمک بگیرید. این افراد و مراکز می دانند که با توجه به بودجه و نیاز شما چه موادی را از کجا و با چه کیفیتی خریداری کنند تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. پس در صورت استفاده از مواد مرغوب نه تنها مشتری را جذب خواهید کرد بلکه از هزینه های اضافی نیز پرهیز خواهید کرد.

طراحی داخلی مجتمع تجاری

طراحی داخلی تجاری یکی از مهم ترین فاکتور ها در جذب مشتری می باشد که قصد داریم تا شما را با اصول اولیه ی طراحی داخلی تجاری آشنا نماییم.

آشنایی با اصول طراحی داخلی تجاری

فاکتور های مختلفی می تواند در تجارت و میزان فروش فروشگاه ها تاثیرگذار باشد که یکی از اولین موارد مهم، طراحی داخلی تجاری می باشد. در ادامه قصد داریم تا شما را با اصول اولیه طراحی داخلی فضای تجاری آشنا کنیم تا اگر قصد راه اندازی مرکز خرید دارید، آگاهی نسبی کسب نموده باشید و به نتیجه ای مطلوب در کار خود دست پیدا کنید.

در طراحی داخلی تجاری به چه مواردی باید توجه کرد؟

۱_ نمای خارجی ساختمان

۲_ پارکینگ مجتمع تجاری

۳_ نورپردازی مجتمع

۴_ ارتفاع طبقات مختلف

۵_ طراحی اصولی لابی پاساژ

۶_ توجه به مکان قرارگیری سرویس های بهداشتی

۷_ توجه به طراحی راهرو ها به منظور دستیابی آسان به مغازه ها

۸_ طراحی مکان مناسب قرارگیری آسانسور

۹_ طراحی پلکان های مجتمع

۱۰_ توجه به تهویه پاساژ

۱۱_ طراحی ویترین مغازه ها متناسب با نوع فروش کالای آن ها

۱۲_ توجه به طراحی فضا ها

۱۳_ و …

در طراحی داخلی تجاری فاکتور های بسیار متعددی نقش دارند که هر یک از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

طراحی داخلی پاساژ

نقش نورپردازی در طراحی مجتمع تجاری چیست؟

همه ما تحت تاثیر جذابیت های بصری هستیم. میزان روشنایی مجتمع تجاری باید به اندازه کافی باشد به طوری که علاوه بر روشنایی کافی برای بازدید از مغازه ها، فضایی آرامش بخش را ایجاد نماید. بدین منظور می توان از لامپ هایی با نور های ملایم استفاده کرد. به منظور زیباسازی فضای داخلی مجتمع از لوستر ها و یا لامپ هایی به شکل آویز می توان استفاده کرد و یا در بالای ستون های موجود در مجتمع از لامپ های هالوژن کمک گرفت. اما فراموش نکنید که نورپردازی نمای خارجی مجتمع نیز بسیار مهم بوده و به جذب مشتری کمک شایانی خواهد نمود.  پس از آن نوبت به نورپردازی پارکینگ ها خواهد رسید. فضای پارکینگ معمولا تاریک می باشد در نتیجه باید به وسیله چراغ ها، همیشه این فضا را روشن نگاه داشت. به طور کلی فراموش نکنید که نورپردازی صحیح این امکان را به افراد می دهد تا بتوانند با خیالی آسوده از فضاهای مختلف یک مجتمع تجاری، دیدن نمایند.

طراحی داخلی تجاری

نقش درب های ورودی و خروجی در طراحی داخلی پاساژ

در مجتمع های تجاری با مساحت بیش از ۱۵۰۰ متر مربع، شما باید درب ورود و خروج را مجزا از یکدیگر طراحی نمایید. به طوری که این دو درب با فاصله ی بسیاری از یکدیگر قرار گرفته باشند. چرا که در مجتمع های بزرگ، گاهی تراکم و ازدحام جمعیت بالا می رود و نیاز است تا راه افرادی که قصد ورود دارند مجزا از سایرین باشد. اما ارتفاع و پهنای درب ها نیز مهم می باشد. برای مثال معمولا برای درب های ورودی در طبقه ی همکف، متراژی معادل ۳۷۰۰ mm را در نظر می گیرند. برای درب های خروج نیز، به منظور عبور هر ۲۰۰ نفر، فضایی معادل ۱۰۷۰ mm را در نظر می گیرند. بدست آوردن این اعداد و ارقام نیاز به یک مهندسی دقیق و حساب شده دارد و نمی توان از آن ها ساده گذر کرد.

طراحی داخلی فضای تجاری

طراحی داخلی تجاری

اغلب مشتری های مراکز خرید ها خانم ها هستند که توجه آن ها به جذابیت های بصری بسیار بالا می باشد. در زمان طراحی، معمار می تواند با اندکی خلاقیت، به فضای داخلی و یا خارجی یک مجتمع تجاری شکل و طرحی منحصر به فرد بخشد. در زمان طراحی داخلی مجتمع تجاری بهتر است از رنگ هایی خاص و در حال زنده استفاده نمایید. به طوری که حس شادابی را به افراد القا نماید. از دیگر مواردی که در زمان طراحی داخلی تجاری باید به آن توجه داشت، استفاده از درختچه ها، گل کاری، مجسمه ها، دیوار کوبی، چراغ های زینتی، طرح های گرافیکی، موسیقی فضا و …. می باشد که همگی باعث می شود تا فضای مجتمع تجاری به محیطی جذاب تبدیل شود. اما فراموش نکنید که طراحی ویترین مغازه ها نیز بسیار مهم می باشد که با کمک افراد متخصص در زمینه طراحی داخلی می توان، ویترین مغازه ها را متناسب با نوع کالایی که به فروش می رسانند، طراحی نماید. 

توضیحات مرتبط با طراحی داخلی تجاری بسیار گسترده می باشد چرا که هر یک از مواردی که در ابتدا به آن ها اشاره شد، ویژگی ها و توضیحات تخصصی خود را دارند اما در اینجا سعی نمودیم تا هر چند به اختصار شما را با نحوه ی طراحی داخلی تجاری آشنا نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *