تفاوت شن جادویی سند با خمیر بازی

آشنایی با شن جادویی مدل سند و خرید آن

 

شن جادویی مدل سند یکی از انواع اسباب بازی های مخصوص کودکان بالای ۳ سال می باشد. این شن جادویی با گرفتن رطوبت، خاصیت چسبندگی پیدا می کند و می تواند به فرم های گوناگونی در بیاید. به همین خاطر شن جادویی مدل سند می تواند ابزار خوبی برای بازی کودکان باشد. در این مقاله به طور کامل در مورد شن جادویی مدل سند و دیگر موارد مرتبط صحبت می کنیم.

شن جادویی چیست؟

شن های جادویی موادی هستند که در رنگ های مختلف و وزن های گوناگون توسط مراکز فروش اسباب بازی و حتی سوپر مارکت ها عرضه می شوند. شن های جادویی ساختاری مانند شن ها و ماسه های طبیعی دارند که دارای دانه های ریز و گرد مانندی هستند و کاربردشان مشابه خمیر های بازی می باشد.

امروزه شن جادویی مدل سند برای سرگرم شدن بچه ها، به عنوان یک اسباب بازی اغوا کننده و جادویی شناخته می شود که می توان آن را مانند گل رس، فرم دهی نمود. شن مدل سند که بسیار نرم هستند، در هنگام لمس کردن حس خوشایندی را به فرد القا می کنند.

شن جادویی مدل سند از شن و ماسه ی پوشش داده شده ای ساخته شده که همراه یک ماده ی هیدروفوب یا همان آب گریز پوشش داده شده است. در واقع این ماده ی ترکیبی باعث می شود تا شن جادویی مدل سند، مرطوب بماند و این شن، خاصیت جادویی پیدا کند. همچنین این ترکیب باعث می شود تا شن و ماسه کاملا خیس نشود و شن بتواند حالت و فرم خود را حفظ کند. به همین خاطر می توان در مورد شن های جادویی نام شن های ضد آب را نیز به کار گرفت.

تصویر شماره یک

مواد بکار رفته در ساخت شن جادویی مدل سند

از جمله مواد تشکیل دهنده ی شن جادویی مدل سند می توان گفت:

خواص و ویژگی هایی که در قسمت قبل گفتیم، توسط شن و ماسه ی معمولی طبیعی بدست می آید که حاوی ذرات کوچک سیلیس خالص باشد. این ماده به صورت بخار و قطراتی از جنس تریمتی سیلانول با فرمول شیمیایی CH3)3SiOH) نشان داده می شود. به این ترکیب، ترکیب ارگانوسیلیکون گفته می شود.

هنگامی که این شن جادویی در معرض این ماده قرار می گیرد، ترکیب تریلیتیلسیلان موقعی که آب وجود دارد، به ذرات سیلیس وصل می شود. این کار باعث می شود تا دانه های شن با گروه های هیدروفوب پوشانده و کاور بشوند.

تصویر شماره دو

کاربرد شن جادویی در گذشته

در گذشته، از شن هایی که خاصیت های شن جادویی امروزی را داشتند، برای به اصطلاح گیر انداختن نفت های نشتی که در دریاها و روی سطوح آب وجود داشت استفاده می کردند. این شن ها، پس از پاشیده شدن روی نفت های شناور روی آب، با آن مخلوط شده و باعث می شدند تا نفت به اندازه ی بیشتری سنگین تر شود. با این کار نفت دیگر روی سطح آب شناور نمی ماند و در آن فرو می رفت.

همچنین از دیگر کاربردهایی که در گذشته برای شن جادویی مدل سند می توان بیان کرد، استفاده این ماده برای جعبه ی اتصال در مناطق قطب شمال بود. زیرا این ماده یخ نمی زد. همچنین از این ماده به عنوان رسانایی برای گیاهان گلدانی استفاده می شد.

تصویر شماره سه

دلیل چسبان بودن شن جادویی model sand

اگر بخواهیم به طور دقیق تر در مورد این موضوع صحبت کنیم، می توان گفت:

شن جادویی مدل سند یک شن معمولی بوده است که با روغن سیلیکون یا (silicone) پوشانده شده است. سیلیکون در واقع گروهی از مواد هستند که شامل عناصر سیلیکون و اکسیژن می باشند. این سیلکون ها، از مجموعه ای از واحدهای پیوسته و دنباله دار تشکیل شده اند که پلیمر نام دارند.

این روغن سلیکون که در محصولات مختلفی مانند مواد آرایشی، شامپو و … نیز به کار می رود، باعث می شود تا بوسیله ی زنجیره های درون سیلیکون که دارای خاصیت چسبندگی، فرم گیری یا به اصطلاح ویسکوالاستیسیته هستند، مواد شن جادویی مدل سند را به هم بچسباند و آنها را فرم دهی کند. همچنین روغن سیلیکون روی شن جادویی مدل سند باعث می شود تا این مواد فقط به یکدیگر چسبانده شده و روی سطوح دیگر نمی چسبند که این عامل مزیتی است که باعث تمیزکاری راحت تر شن جادویی مدل سند و کینتیک می شود.

تصویر شماره چهار

انواع شن جادویی

شن ها جادویی انواع مختلفی دارند اما همه ی آنها از یک نوع هستند. به این معنا که کاربرد و مواد اولیه ی آنها تفاوت چندانی ندارد و نمی توان آن ها را دسته بندی نمود. اگر بخواهیم شن های جادویی را دسته بندی کنیم، می توان گفت:

  • دسته بندی براساس وزن شن های جادویی: شن های جادویی معمولا در بسته های ۳۰۰ گرمی، یک کیلویی، دو کیلویی و نیم کیلویی عرضه می شوند.
  • دسته بندی براساس رنگ ها: همینطور می توان شن های جادویی را به صورت تک رنگ یا مجموعه ای از رنگ ها خریداری نمود.
  • دسته بندی براساس پکیج یا بسته های رنگی: می توان شن جادویی مدل سند را به صورت یک جعبه یا پکیج شامل انواع رنگ ها، ابزارهای اضافه خریداری نمود یا فقط به خرید بسته های رنگی آن اقدام کرد.
  • دسته بندی بر اساس لوازم همراه: معمولا همراه شن های جادویی، لوازمی وجود دارد که می توانیم در قالب یک پکیج کامل آنها را نیز تهیه نماییم.

تصویر شماره پنج

ویژگی های شن جادویی

امروزه شن های جادویی در اکثر مراکز مختلفی که برای کودکان ایجاد می شوند، وجود دارند. دلیل این امر نیز ویژگی ها، کاربردها و مزیت هایی است که شن های جادویی دارند. در ادامه به ترتیب به توصیف این موضوعات می پردازیم.

یکی از این وسایل اسباب بازی شن جادویی مدل سند است که اگر بخواهیم ویژگی های این نوع شن را بیان کنیم، داریم:

  • این شن جادویی از مواد کاملا بهداشتی (طبیعی-غیر سمی) تشکیل شده است.
  • این ماده با کمی رطوبت دارای خاصیت چسبندگی می شود.
  • این ماده می تواند در هنگامی که با آن بازی می کنیم، حالت چسبندگی خود را حفظ نماید و خشک نشود.
  • شن جادویی مدل سند همانطور که در قسمت قبل ذکر کردیم، به سایر سطوح نمی چسبد و باعث می شود تا فرآیند پاک کردن و تمیز کردن محیط به سرعت انجام گیرد.
  • این نوع اسباب بازی ها و شن جادویی مدل سند دارای مجوز از وزارت بهداشت می باشد.
  • اسباب بازی شن جادویی می تواند در کنار سایر اقلام همراه، به راحتی مورد استفاده قرار گرفته و نیازی به زور ندارد.
  • بازی با آن قاعده ی خاصی ندارد.
  • شن جادویی دارای بافتی خمیری اما منسجم است.
  • به راحتی می توان آن را به اشکال مختلفی فرم دهی نمود.
  • می توان گفت شن های جادویی محدودیت سنی ندارد و محض احتیاط باید افراد بالای ۳ سال از آن استفاده کنند.
  • این محصول در طولانی مدت نیز قابل استفاده ی مجدد بوده و همچنین خشک نمی شود.
  • حتما توجه نمایید که مواد سازنده ی اسباب بازی شن جادویی از موادی غیر سمی باشند.
  • مواد سازنده ی این اسباب بازی شن جادویی شامل آهک، نمک اضافه و خاک نمی باشد.
  • اندازه ی اجزای این شن ها بسیار کوچک هستند.

تصویر شماره شش

کاربرد های شن جادویی سند

همانطور که می دانید، امروزه با پیشرفت فناوری و به وجود آمدن وسایل الکترونیکی از قبیل کامپیوترها و موبایل ها، سرگرمی کودکان و نوجوانان ما رویه ای را در برگرفته است که در آن تحرک و استفاده از هوش و ذهن نادیده گرفته می شود. به همین خاطر از نظر دانشمندان و متخصصان سلامت، حتما باید در کودکی وسایل و زمینه ای را برای کودکانمان فراهم کنیم تا علاوه بر اینکه آنها را سرگرم کند، مهارت های وی را از همان دوران کودکی تقویت نماید.

از جمله کاربرد های شن جادویی مدل سند عبارتند از:

  • استفاده در مهد کودک ها
  • استفاده در کلینیک های روان شناسی کودکان
  • استفاده در کلینیک های کودکان
  • استفاده در اتاق های بازی مخصوص کودکان در محیط های خاص مانند اداره ها و …
  • استفاده در شهر بازی ها
  • استفاده در منازل
  • استفاده به عنوان یک اسباب بازی گروهی و مسابقه ای

تصویر شماره هفت

فواید استفاده از شن جادویی

همانطور که در قسمت قبل اشاره نمودیم، استفاده از شن های جادویی مورد تایید و توصیه ی متخصصان بهداشت و روان شناسان کودکان می باشد. اما لازم است در حین استفاده و نگهداری این شن های جادویی مواردی رعایت شود تا از نظر بهداشتی، شن های جادویی سالم بمانند که در ادامه به این موارد می پردازیم.

اگر بخواهیم در مورد فواید استفاده از شن جادویی مدل سند مواردی را بگوییم، داریم:

  • با توجه به اینکه بازی با شن جادویی مدل سند قاعده ی خاصی ندارد، شما می توانید به هر صورتی از آن استفاده نمایید.
  • با توجه به مورد بالا، شن های جادویی باعث می شوند تا خلاقیت کودکان افزایش یابد.
  • همینطور شن های جادویی باعث می شوند تا کودکان برای ایجاد اشکال مختلف، از ذهن خود استفاده کنند و فکر خود را به کار بیندازند که این کار باعث تقویت قدرت تخیل و تفکر آنها می شود.
  • از دیگر فواید شن های جادویی می توان به القای حسی خوشایند هنگام لمس آنها اشاره کرد که می تواند در بازی با آن احساس آرامش را به ارمغان آورد.
  • بازی با شن جادویی دارای معیار های استاندارد جهان می باشد.
  • بازی با شن جادویی، مهارت های مرتبط با دست یا به اصطلاح مهارت های دست ورزی را تقویت می کند.
  • همچنین این بازی باعث می شود تا ارتباط بین ذهن و اعضای بدن تقویت بشود.
  • طبق گفته ی دانشمندان، این بازی می تواند در کودکی باعث افزایش مهارت های یادگیری کودکان بشود.
  • هیچ گونه ضرر و خطری برای پوست کودکان ندارد.

تصویر شماره هشت

شن بازی

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد شن بازی که امروزه معادل خاک بازی است و مواد بهداشتی در آن بهتر رعایت شده است، فوادی را از زبان دانشمندان و متخصصان نقل قول کنیم می توان گفت:

  • ترشح هورمون های شادی و هیجان در مغز کودکان: شن بازی باعث ترشح هورمون سروتونین در مغز و افزایش سطح آن در بدن خواهد شد. در واقع این ماده بر رفتارهای انسان ها مانند خلق و خو، یادگیری، حافظه و … تاثیرات می گذارد که این تاثیرات در شن بازی مفید است. همچنین از نظر متخصصان، شن بازی باعث می شود تا با ترشح این ماده، حالت افسردگی در کودکان از بین رفته و با توجه به این فواید، شن بازی برای سالمندان نیز توصیه می شود.
  • تقویت تخیل، هوش هیجانی و خلاقیت: همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، شن بازی قاعده ی خاصی ندارد و این باعث می شود تا بازی با گل و خاک، مغز و ایده های ما را به کار بیندازد. با توجه به توصیه ی پزشکان، مغز نیز مانند یک ماهیچه و سایر اعضای بدن با ورزش (تفکر و کارکشیدن از آن) تقویت شده و سالم تر باقی می ماند.
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن: همانطور که می دانید، خاک بازی همراه است با کثیف شدن دست ها و سرایت میکروب ها به سطح بدن. اما از نظر محققان، روبرو شدن کودکان با میکروب های ضعیف و آشنایی سیستم ایمنی بدن با آن، لازم و ضروری است که به همین خاطر ما برای کودکان عمل واکسیناسیون را انجام می دهیم. در واقع در خاک بازی نیز می توان به این نکته توجه کرد که کودکان نباید همواره به صورت پاستوریزه یا بسیار تمیز زندگی کنند و لازم است در مراحل مختلف زندگی، شرایط واقعی را درک نمایند.

با توجه به موارد بالا می توان گفت که اگر می خواهید به پاکیزه تر خاک بازی کنید، شن جادویی می تواند معادل مناسبی برای خاک در این بازی باشد. با توجه به ویژگی هایی که برای شن جادویی گفتیم، تمیز کردن محیط شن جادویی راحت تر است و کودکان کمتر در معرض آلودگی ها هستند.

تصویر شماره نه

تفاوت شن جادویی سند با خمیر بازی

همانطور که در مطالب ذکر کردیم، شن جادویی کاربردی شبیه خمیر بازی دارد اما در خصوصیات آن، تفاوت هایی دیده می شود.

خمیر بازی نیز مانند شن جادویی ماده ای فرم پذیر و نرم می باشد که از نمک طعام، آب و آرد و دیگر افزودنی ها تشکیل شده است. خمیر بازی اولین بار در کشور آمریکا به عنوان تمیز کننده ی کاغذ دیواری استفاده می شد اما با تغییر کاربری آن، به سرعت در آمریکا به عنوان اسباب بازی کودکان محبوب شد.

از جمله این تفاوت های شن بازی با خمیر بازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شن بازی در طول بازی با آن، خشک و سفت نمی شود برخلاف خمیر بازی.
  • اگر چه بافت های شن جادویی مانند خمیر بازی است اما ویژگی های آن مانند شن و ماسه طبیعی می باشد.
  • لمس شن جادویی احساس لذت بخشی دارد اما در خمیر بازی اینطور نیست.
  • شن جادویی می تواند جایگزین مناسبی برای برای خاک رسی برای گل بازی باشد.

تصویر شماره چهارده

فروش شن جادویی مدل سند

معمولا فروش شن های جادویی در بسته های مختلف ۲-۱ و نیم کیلویی و ۳۰۰ گرمی می باشد که در قالب بسته های فقط شن، پکیج های کامل و قوطی های با حجم کمتر به فروش می رسند. همچنین شما می توانید این شن های جادویی را از طرق مختلف مغازه های اسباب بازی فروشی، بعضی از سوپرمارکت های بزرگ و فروشگاه های اینترنتی تهیه نمایید.

تصویر شماره ده

خرید شن جادویی مدل سند

برای خرید شن جادویی model sand همانطور در قسمت بالا گفتیم، می توانید با مراجعه به سایت های فروشگاهی اینترنتی، انواع مختلفی از شن های جادویی و شن جادویی مدل سند را مشاهده کرده، اطلاعات درج شده ی آنها را مطالعه کنید و متناسب با سلیقه ی خود، اقدام به خرید پکیج ها یا بسته های شن های جادویی بکنید.

همچنین شما می توانید برای مهدکودک ها یا اماکنی که نیاز به مقدار بیشتری از این شن های جادویی دارند، از بسته های دو کیلویی استفاده نمایید.

تصویر شماره یازده

اقلام همراه شن های جادویی

برای استفاده ی راحت تر و سریعتر از این اسباب بازی، معمولا یک مجموعه شامل چند ابزارک در جعبه ی شن جادویی در کنار بسته های شن جادویی قرار داده می شود. از جمله این اقلام همراه شن جادویی مدل عبارتند از:

  • بسته های شن
  • پمپ باد دستی
  • سطل های مخصوص شن
  • میز بادی برای ایجاد بستر بازی با شن
  • قالب های گوناگون در تعداد و اشکال مختلف مانند حیوانات، گیاهان یا سازه ها و…
  • کاردک ها و ابزار های برش برای شن جادویی

تصویر شماره دوازده

قیمت شن جادویی مدل سند

قیمت شن جادویی مدل سند با توجه به حجم و وسایل همراه آن می تواند :

می باشد.

شما می توانید با خرید از فروشگاه های اینترنتی، این محصولات را به صورت پست سفارشی از این فروشگاه ها تهیه کنید. با کمی جستجو در اینترنت می توانید از فروشگاه هایی خرید نمایید که هزینه ی های پستی را رایگان در نظر گرفته اند.

تصویر شماره سیزده

نکاتی در مورد نگهداری شن جادویی

بسیار مهم است که در هنگام نگهداری از این اسباب بازی های شن جادویی مدل سند، نکاتی را که در مورد نحوه ی نگهداری شن جادویی وجود دارد، رعایت کنید. از جمله این نکات می توان گفت:

  • لازم است برای رطوبت دهی مجدد شن جادویی مدل سند، لایه های زیرین آن را بالا آورده و از ایجاد محیطی مرطوب، بسته و خیس در شن جادویی، جلوگیری نمایید.
  • آب اضافی که منجر به خیس شدن و خیس ماندن شن جادویی می شود را خشک کنید.
  • برای نگهداری این شن جادویی در یک محیط باز، باید آن را به وسیله ی یک پوشش از محیط آلوده، ایزوله نمایید.
  • از محیطی کاملا بهداشتی برای نگهداری این شن جادویی استفاده نمایید.
  • برای نگهداری از جعبه مخصوص خودش استفاده نمایید.
  • حداقل هفته ای یک بار شن جادویی مدل سند را بهم زده و قسمت بالا و پایین آن را جابه جا نمایید.

تصویر شماره پانزده

نکاتی در مورد بازی با شن جادویی

همچنین در هنگام بازی با شن های جادویی نیز لازم است نکات زیر در نظر گرفته شود:

  • بهتر است تا محیطی که برای بازی با شن جادویی در نظر گرفته شده است، قسمتی باشد که هوای آزاد رد و بدل می شود.
  • همچنین بهتر است تا نور خورشید در محدوده ی بازی با شن جادویی بتابد تا زمینه ی خشک شدن شن جادویی فراهم باشد.
  • بهتر است سطح محل بازی با شن جادویی، بالاتر از سطح زمین باشد.
  • شما می توانید با فراهم کردن مقدار بیشتری از این شن جادویی مدل سند، بچه های بیشتری را سرگرم نموده و بازی های گروهی را ترتیب دهید.
  • با استفاده از ابزارهای همراه شن جادویی مدل سند، اقدام به برش و شکل دهی شن جادویی کنید.
  • پس از اتمام بازی، وسایل را شسته و حتما خشک نمایید.

تصویر شماره شانزده

اسباب بازی شن جادویی

با توضیحاتی که ارائه شد، حتما به این نکته مهم پی برده اید که کودکان نیاز دارند تا با استفاده از اسباب بازی های آموزشی و فکری خود را سرگرم کنند تا از همین ابتدای زندگی، به تقویت سطوح مهارت های خود بپردازند و در مسیر زندگی خود را کامل کنند.

یکی از بهترین ابزارها در دوران کودکی همین اسباب بازی هایی هست که ممکن است ما بدان توجه چندانی نداشته باشیم. اسباب بازی شن model sand از بهترین نمونه های حاضر در بین اسباب بازی های کودکان و نوجوانان است که امروزه در اکثر مهد کودک ها و اماکن مربوط به کودکان در سراسر جهان از آن برای تقویت هوش و مهارت های فیزیکی کودکان استفاده می شود.

لازم است تا در هنگام خرید این اسباب بازی آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنیم و از سالم بودن اجزای تشکیل دهنده ی آن اطمینان حاصل نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *